tisdag 18 november 2014

Hus(eby)tomte

God eftermiddag!

Julen närmar sig med stormsteg. Idag är det endast 36 dagar kvar till julafton, alltså bara lite mer än en månad! Just nu har jag fullt upp med praktik och slutexaminationer till höger och vänster, men jag tillåter mig ändå att julmysa lite då och då. Förra veckan köpte jag pepparkakor, vörtbröd och Saturnus hallon- och lakritsglögg. Jag är kanske lite sent ute för att vara en julnörd, men som jag har sagt innan tycker jag om att dra ut på det och risken finns att jag tröttnar om jag börjar med pepparkakor redan i oktober.

Även om julafton ännu känns lite avlägset så är det ju faktiskt inte långt kvar till första advent. Jag längtar efter adventsljusstakar och lite försiktigt adventspynt. Problemet (okej, ett lyxproblem, men ändå) i år är att jag ska börja flytta ut så smått från min studentlägenhet i mitten av december och in hos min pojkvän. Då känns det ju konstigt att plocka upp en hel låda med julsaker medan jag packar ner allt annat. Jag har dock en känsla av att jag kommer flytta det mesta av julpyntet nu innan advent och kanske bara ha kvar elljusstaken och någon enstaka liten tomte i min studentlägenhet för de dagar som jag trots allt ska bo här.

Nu blev jag ännu mer sugen på att börja julpynta. Jag har köpt en del nytt pynt under hösten och det ska bli roligt att plocka fram det. En del har jag säkert glömt bort så det blir kanske som julafton bara att plocka fram sakerna...!

Här kommer en bild på tomten som fick följa med mig hem från Huseby julmarknad. Jag funderar på vad jag ska döpa honom till. Jag tycker allt han ser lite oskyldig ut, som om han försöker dölja något bus? Jag kanske borde ge honom lite gröt så att jag håller mig väl med honom...


2 kommentarer: